Matematika – od 20. 4.
Matematika 4/A str. 10 - 14
Doporučení: učivo si rozumně rozvrhněte, nejlépe každý den 1 strana
- den – str. 10
- Slovní úloha:
Doplňte čísla do zadání podle obrázku.
Do košíčku dejte všechny hrušky + 3 jablka, 5 jablek zůstane mimo
Znázorňovat není třeba, děti vidí ovoce na obrázku
Výpočet: 7 + 3 + 5 = 15 vysvětlit dětem, že 7 + 3 je v košíčku /celá desítka/ + 5 přidáme zbytek, vedle napište také příklad 7 + 8 = 15, upozornit děti, že je to vlastně ten samý př.,
jenom místo 3 + 5 napsali rovnou 8
Odpověď: Píší děti pokud možno psace, tiskace jedině když jsme se písmenko neučili psát
Pro rozvoj řeči je dobré, aby si děti řekly hezkou odpověď: Maminka koupila 15 kusů ovoce.
Odpovědi pište jednoduché, stručné např. Je to 15 kusů.
- Znázorněte a vypočtěte podle vzoru – podobná cv. byla na str. 5 a 7, děti tedy mohou pracovat samostatně, už by měly vědět jak na to.
Upozorněte děti, že nejdříve tvoří celou desítku /v krabičce/, pak přidají zbytek /mimo krabici/
- Slovní úloha:
Znázornění: barevně nebo perem /7 vybarvených puntíků, 5 nevybarvených kroužků/
ve znázornění dejte 10 zleva do oválu nebo do rámečku, jak to půjde lépe, 2 budou mimo
Výpočet: 7 + 3 + 2 = 12, 7 + 5 = 12
Odpověď: Je to 12 kol. /píšeme psace/
- sloupce
Pro řešení příkladů použijte číselnou osu, na které si dítě ukazuje.
7+4 = ukáže si 7, postoupí o 4 doprava a zastaví na 11
pro řešení může používat rozklad 7 + 3 + 1 = 11, tykadla nad 2. sčítance, nebo počítá na počítadle, prstech.
- výměna sčítanců
Dobrá pomůcka u těžších příkladů 3 + 9 mi nejde, vypočítám tedy 9 + 3
Opět zdůrazněte, že toto nesmí dělat u př. na odčítání.
Nakopírované sloupce, které jste si ve škole vyzvedli př. typu 7 + ….
- den – str. 11
- Slovní úloha:
Doplňte čísla do zadání podle obrázku.
Do oválu dejte všechny bubny a 4 panenky, 1 je mimo.
Znázornění ne. To už mají na obrázku.
Výpočet: 6 + 4 + 1 = 6 + 5 = 11, vysvětlete, že 6 + 4 ve skříni + 1 je mimo
Nemusíte to rozepisovat do 2 př., tady děti vidí, že 6 + 4 + 1 = 6 + 5, protože místo 4 + 1 je 5
Odpověď: Mají 11 hraček. – děti píší psace
- Znázornění, výpočet s rozkladem, výpočet
Některým dětem rozklad dělá potíže, mají raději počítání na prstech.
Je ale důležité, aby se s tímto způsobem seznámily, aby znaly podstatu tohoto počítání!
Proto občas zkoušejte i počítání s rozkladem.
- Sloupce – pokud dítěti počítání nejde použijte počítadlo, č. osu nebo prsty.
Stačí napsat jen výsledky bez =, je tam málo místa
- Slovní úloha
Opakování, mohou si přečíst samy, a pokud vědí, jak počítat, není třeba znázorňovat.
Odpověď: Je samozřejmě lepší, když děti odpoví krásnou větou: Ivanovi zbylo 11 kuliček.
Hezkou odpověď tedy mohou říkat ústně, ať se učí hezky mluvit.
Napsat stručně Zbylo mu 11., lepší písaři napíší i kuliček.
- Slovní úloha
Těžší čtení, neumíme ch, tedy pomáhejte se čtením.
Znázornění: barevně nebo perem puntíky a kruhy, dát celou desítku 6 + 4 do krabice, 3 mimo
Výpočet: 6 + 4 + 3 = 6 + 7 = 13
Odpověď: Děti řeknou hezkou odpověď: Děti postavily celkem 13 báboviček. – pro rozvoj řeči
Napsat stačí. Mají 13 bábovek.
- Sloupce
Můžete používat názorné pomůcky, pokud umí dítě počítat bez nich a nechybuje, je to zbytečné
Nakopírované sloupce: příklady typu 6 + …
- den – str.12
- Slovní úloha:
Doplňte čísla do textu.
Dejte do oválu všechny míče a 5 koňů, 3 jsou mimo
Znázornění ne.
Výpočet: 5 + 5 + 3 = 5 + 8 = 13
Odpověď: ústně: V obchodě mají 13 hraček. Napsat. Mají 13 hraček.
- Znázornění, počítání s rozkladem – samostatně
- Sloupce – počítání s pomůckou / kdo ji potřebuje/
- Slovní úloha:
Znázornění: barevně nebo perem, do oválu /rámečku/ 5 + 5, mimo 2
Výpočet: 5 + 5 + 2 = 5 + 7 = 12
Odpověď: ústně: Paní učitelka dostala 12 tulipánů, písemně: Má 15 kytek.
- Slovní úloha:
Jednoduchá. Děti by si mohly samy přečíst, znázornit barevně, vypočítat a možná zvládnou i krátkou odpověď
- Sloupce, počítání s pomocí č. osy
Kdo umí bez pomůcek počítat, nemusí ji používat
Nakopírované sloupce: příklady typu 5 + ….
- den – str. 13
- Slovní úloha:
Doplnit zadání podle obrázku.
Dát do oválu všechny žluté a 6 červených, 1 červený je mimo – vždy počítáme zleva.
Znázornění ne, už ho máme.
Výpočet: 4 + 6 + 1 = 11, 4 + 7 = 11 nebo 4 + 6 + 1 = 4 + 7 = 11, jak chcete
Můžete děti upozornit, že už znají př. 7 + 4 = 11, při řešení př. ve sloupcích si mohou pomoci výměnou sčítanců.
Odpověď: ústně: Ve střelnici měli 11 balónků, napsat: Je to 11 balónků.
- Slovní úloha:
Doplnit zadání.
Dát do oválu zleva všechny bílé a 7 hnědých opic, 1 je mimo
Znázornění ne.
Výpočet: 3 + 7 + 1 = 3 + 8 = 11, už známe př. 8 + 3 = 11
Odpověď: Ve střelnici bylo celkem 11 opiček…napsat: Bylo tam 11 opic.
- Znázornění, výpočty.
Pozor, děti už přišly na to, že ve cvičení tohoto typu se výsledek na dalším řádku zvětší o 1,
tady to tak nebude, takže tam namastí nesprávné výsledky, protože nepočítají, ale taktizují…
Upozorněte děti, že při počítání 4 + 8 si mohou říci 8 + 4, podle toho, co se jim lépe počítá,
4 + 9 = 9 + 4, 2 + 9 = 9 + 2…..
- Sloupce, počítání s názornými pomůckami
Výsledky mohou děti psát bez =
- Slovní úloha:
Znázornění: 4 + 6 do rámečku, 2 mimo
Výpočet: 4 + 6 + 2 = 4 + 8 = 12, nebo 8 + 4 = 12
Odpověď: hezkou ústně, stručnou napsat.
Nakopírované př. typu: 4 + …., 3 + …, 2 + ….
- den – str. 14
- Výměna sčítanců – usnadní počítání některých př.
Opět, upozorněte, že u odčítání toto nelze dělat. Mohou to děti zkusit 7 – 3 = 4
3 – 7 nejde, nemohu ubrat od malého čísla číslo velké.
Např. ze života: Nemohu sníst 7 bonbónů, když mám jenom 3.
- Slovní úloha:
Děti si zkusí úlohu samostatně přečíst, znázornit i vypočítat.
Výpočet: stačí 7 + 8 = 15
Odpověď si řekněte, pak stručně napište
- Slovní úloha:
Znázornění: u Miloše si zprava odpočítejte 7 a oddělte svislou čarou u Jany pak dítě nakreslí jen kruhy, které jsou před čarou
Miloš: O O O O O O O O O O O / O O O O O O O
Jana: O O O O O O O O O O O
Výpočet: když má méně, má míň budeme tedy odčítat 18 – 7 = 11
Odpověď: Jana si ušetřila 11 korun, napsat: Jana má 11 Kč /vysvětlit dětem, že Kč je zkratka pro koruny, musí psát velké K/
- Sloupce – počítání bez názorných pomůcek, snad to dobře dopadne…kdo potřebuje prsty, ať je radši použije, lepší než chyby.
- Výměna sčítanců
- Slovní úloha – mohly by děti samy celé, pak opravte chyby společně
Počítáme do 20 - PS
str. 24/ 2 Opakování +, - bez přechodu desítky
Doporučuji si napsat výsledek nad př., pak teprve porovnávat
Kdo by měl ještě sílu: str. 25/2 procvičování nového učiva