1. B třída – úkoly od 20.4.

 

Matematika – od 20. 4.

 

Matematika 4/A str. 10 - 14

 

Doporučení: učivo si rozumně rozvrhněte, nejlépe každý den 1 strana

 

  1. den – str. 10

 

  1. Slovní úloha:

Doplňte čísla do zadání podle obrázku.

Do košíčku dejte všechny hrušky + 3 jablka, 5 jablek zůstane mimo

Znázorňovat není třeba, děti vidí ovoce na obrázku

Výpočet: 7 + 3 + 5 = 15 vysvětlit dětem, že 7 + 3 je v košíčku /celá desítka/ + 5 přidáme zbytek, vedle napište také příklad 7 + 8 = 15, upozornit děti, že je to vlastně ten samý př.,

jenom místo 3 + 5 napsali rovnou 8

Odpověď: Píší děti pokud možno psace, tiskace jedině když jsme se písmenko neučili psát

Pro rozvoj řeči je dobré, aby si děti řekly hezkou odpověď: Maminka koupila 15 kusů ovoce.

Odpovědi pište jednoduché, stručné např. Je to 15 kusů.

 

  1. Znázorněte a vypočtěte podle vzoru – podobná cv. byla na str. 5 a 7, děti tedy mohou pracovat samostatně, už by měly vědět jak na to.

Upozorněte děti, že nejdříve tvoří celou desítku /v krabičce/, pak přidají zbytek /mimo krabici/

 

  1. Slovní úloha:

Znázornění: barevně nebo perem /7 vybarvených puntíků, 5 nevybarvených kroužků/

ve znázornění dejte 10 zleva do oválu nebo do rámečku, jak to půjde lépe, 2 budou mimo

Výpočet: 7 + 3 + 2 = 12, 7 + 5 = 12

Odpověď: Je to 12 kol. /píšeme psace/

 

  1. sloupce

Pro řešení příkladů použijte číselnou osu, na které si dítě ukazuje.

7+4 = ukáže si 7, postoupí o 4 doprava a zastaví na 11

pro řešení může používat rozklad 7 + 3 + 1 = 11, tykadla nad 2. sčítance, nebo počítá na počítadle, prstech.

 

  1. výměna sčítanců

Dobrá pomůcka u těžších příkladů 3 + 9 mi nejde, vypočítám tedy 9 + 3

Opět zdůrazněte, že toto nesmí dělat u př. na odčítání.

 

Nakopírované sloupce, které jste si ve škole vyzvedli př. typu 7 + ….

  

  1. den – str. 11

 

  1. Slovní úloha:

Doplňte čísla do zadání podle obrázku.

Do oválu dejte všechny bubny a 4 panenky, 1 je mimo.

Znázornění ne. To už mají na obrázku.

Výpočet: 6 + 4 + 1 = 6 + 5 = 11, vysvětlete, že 6 + 4 ve skříni + 1 je mimo

Nemusíte to rozepisovat do 2 př., tady děti vidí, že 6 + 4 + 1 = 6 + 5, protože místo 4 + 1 je 5

Odpověď: Mají 11 hraček. – děti píší psace

 

  1. Znázornění, výpočet s rozkladem, výpočet

Některým dětem rozklad dělá potíže, mají raději počítání na prstech.

Je ale důležité, aby se s tímto způsobem seznámily, aby znaly podstatu tohoto počítání!

Proto občas zkoušejte i počítání s rozkladem.

 

  1. Sloupce – pokud dítěti počítání nejde použijte počítadlo, č. osu nebo prsty.

Stačí napsat jen výsledky bez =, je tam málo místa

 

  1. Slovní úloha

Opakování, mohou si přečíst samy, a pokud vědí, jak počítat, není třeba znázorňovat.

Odpověď: Je samozřejmě lepší, když děti odpoví  krásnou větou: Ivanovi zbylo 11 kuliček.

Hezkou odpověď tedy mohou říkat ústně, ať se učí hezky mluvit.

Napsat stručně Zbylo mu 11., lepší písaři napíší i kuliček.

 

  1. Slovní úloha

Těžší čtení, neumíme ch, tedy pomáhejte se čtením.

Znázornění: barevně nebo perem puntíky a kruhy, dát celou desítku 6 + 4 do krabice, 3 mimo

Výpočet: 6 + 4 + 3 = 6 + 7 = 13

Odpověď: Děti řeknou hezkou odpověď: Děti postavily celkem 13 báboviček. – pro rozvoj řeči

Napsat stačí. Mají 13 bábovek.

 

  1. Sloupce

Můžete používat názorné pomůcky, pokud umí dítě počítat bez nich a nechybuje, je to zbytečné

 

Nakopírované sloupce: příklady typu 6 + …

 

  1. den – str.12

 

  1. Slovní úloha:

Doplňte čísla do textu.

Dejte do oválu všechny míče a 5 koňů, 3 jsou mimo

Znázornění ne.

Výpočet: 5 + 5 + 3 = 5 + 8 = 13

Odpověď: ústně: V obchodě mají 13 hraček. Napsat. Mají 13 hraček.

 

  1. Znázornění, počítání s rozkladem – samostatně

 

  1. Sloupce – počítání s pomůckou / kdo ji potřebuje/

 

  1. Slovní úloha:

Znázornění: barevně nebo perem, do oválu /rámečku/ 5 + 5, mimo 2

Výpočet: 5 + 5 + 2 = 5 + 7 = 12

Odpověď: ústně: Paní učitelka dostala 12 tulipánů, písemně: Má 15 kytek.

 

  1. Slovní úloha:

Jednoduchá. Děti by si mohly samy přečíst, znázornit barevně, vypočítat a možná zvládnou i krátkou odpověď

 

  1. Sloupce, počítání s pomocí č. osy

Kdo umí bez pomůcek počítat, nemusí ji používat

 

Nakopírované sloupce: příklady typu 5 + ….

  

  1. den – str. 13

 

  1. Slovní úloha:

Doplnit zadání podle obrázku.

Dát do oválu všechny žluté a 6 červených, 1 červený je mimo – vždy počítáme zleva.

Znázornění ne, už ho máme.

Výpočet: 4 + 6 + 1 = 11, 4 + 7 = 11 nebo  4 + 6 + 1 = 4 + 7 = 11, jak chcete

Můžete děti upozornit, že už znají př. 7 + 4 = 11, při řešení př. ve sloupcích si mohou pomoci výměnou sčítanců.

Odpověď: ústně: Ve střelnici měli 11 balónků, napsat: Je to 11 balónků.

 

  1. Slovní úloha:

Doplnit zadání.

Dát do oválu zleva všechny bílé a 7 hnědých opic, 1 je mimo

Znázornění ne.

Výpočet: 3 + 7 + 1 = 3 + 8 = 11, už známe př. 8 + 3 = 11

Odpověď: Ve střelnici bylo celkem 11 opiček…napsat: Bylo tam 11 opic.

 

  1. Znázornění, výpočty.

Pozor, děti už přišly na to, že ve cvičení tohoto typu se výsledek na dalším řádku zvětší o 1,

tady to tak nebude, takže tam namastí nesprávné výsledky, protože nepočítají, ale taktizují…

 

Upozorněte děti, že při počítání 4 + 8 si mohou říci 8 + 4, podle toho, co se jim lépe počítá,

4 + 9 = 9 + 4, 2 + 9 = 9 + 2…..

 

  1. Sloupce, počítání s názornými pomůckami

Výsledky mohou děti psát bez =

 

  1. Slovní úloha:

Znázornění: 4 + 6 do rámečku, 2 mimo

Výpočet: 4 + 6 + 2 = 4 + 8 = 12, nebo 8 + 4 = 12

Odpověď: hezkou ústně, stručnou napsat.

 

Nakopírované př. typu: 4 + ….,  3 + …, 2 + ….

 

  1. den – str. 14

 

  1. Výměna sčítanců – usnadní počítání některých př.

Opět, upozorněte, že u odčítání toto nelze dělat. Mohou to děti zkusit 7 – 3 = 4

3 – 7 nejde, nemohu ubrat od malého čísla číslo velké.

Např. ze života: Nemohu sníst 7 bonbónů, když mám jenom 3.

 

  1. Slovní úloha:

Děti si zkusí úlohu samostatně přečíst, znázornit i vypočítat.

Výpočet:  stačí 7 + 8 = 15

Odpověď si řekněte, pak stručně napište

 

  1. Slovní úloha:

Znázornění: u Miloše si zprava odpočítejte 7 a oddělte svislou čarou u Jany pak dítě nakreslí jen kruhy, které jsou před čarou

Miloš: O O O O O O O O O O O / O O O O O O O

Jana:   O O O O O O O O O O O

Výpočet: když má méně, má míň budeme tedy odčítat 18 – 7 = 11

Odpověď: Jana si ušetřila 11 korun, napsat: Jana má 11 Kč /vysvětlit dětem, že Kč je zkratka pro koruny, musí psát velké K/

 

  1. Sloupce – počítání bez názorných pomůcek, snad to dobře dopadne…kdo potřebuje prsty, ať je radši použije, lepší než chyby.

 

  1. Výměna sčítanců

 

  1. Slovní úloha – mohly by děti samy celé, pak opravte chyby společně

 

 

Počítáme do 20 -  PS

 

str. 24/ 2 Opakování +, - bez přechodu desítky

Doporučuji si napsat výsledek nad př., pak teprve porovnávat

 

Kdo by měl ještě sílu: str. 25/2 procvičování nového učiva

Návštěvnost stránek

Návštěvy stránek 6 881

Rozpětí dní 28

Průměrné denní návštěvy stránek 246

Z kterýchkoli vyhledávání (SERP) 0

Unikátní IP 576

Posledních 30 minut 1

Dnes 17

Včera 259