Matematika od 11. 5.
Matematika 4/A – str. 22 – 25
Sloupce 63 – 66
Počítáme do 20 – str. 27
Učivo na zadaných stranách bylo již několikrát vysvětleno, příklady jsou stále na stejném principu.
Děti by tedy mohly příklady řešit samy nebo s malou pomocí v případě nepochopení…
Pokud je potřeba, mohou používat názorné pomůcky.
Slovní úlohy:
Základem je pozorné čtení zadání a otázky. Dobré je podtrhat si důležité údaje.
Znázornění mohou děti dělat barevně nebo perem – kroužky, větší puntíky. Ve znázornění označují desítku zleva, a pokud ubírají, škrtají zprava.
Odpověď sestavují na základě otázky. Je dobré si ji přečíst ještě jednou. Pokud jsou v odpovědi těžší slova, děti si je vyhledají v zadání a mohou je opsat.
- den
M 4/A – str. 22
Cvičení 3 – zelený rámeček – výsledky za příklady bez =
Cvičení 6 dole: Příklad pro řešení úlohy napište na linku za odpověď, výsledek doplňte do odpovědi.
Sloupec 63
- den
M 4/A – str. 23
Sloupec 64
- den
M 4/A – str. 24
Cvičení 1 – Slovní úloha – trochu zmatek
Na obrázku děti spočítají všechny výsadkáře /i ty na zemi/ a doplní do 1. věty. Do 2. věty doplní počet, který je na zemi.
Znázornění: Do oválu dají 10 - všechny ve vzduchu a 1 na zemi, škrtnou všechny výsadkáře na zemi.
Výpočet: 17 – 7 – 1 = 9, 17 – 8 = 9
Odpověď: Je tam 9 lidí.
Cvičení 3 – Doplnit sčítance, aby výsledek platil.
Tady mohou děti uplatnit rozklad:
7 + _ = 14 – K sedmi přidám 3 do celé desítky a ještě 4 nad deset, tedy celkem 7
Děti už by měly počítat bez počítadla nebo osy. Maximálně použijí prsty.
V obchodě také nebudou mít po ruce počítadlo, je třeba si poradit bez něj.
Cvičení 5 – Počítání po 2
Praktické, když chceme něco rychle spočítat.
Sloupec 65
- den
M 4/A – str. 25
rýsování – toto děti samostatně zřejmě nezvládnou, budou potřebovat radu, můžete jim pomáhat.
Děti zkusí podle vzoru spojit body, nepřesnosti se tolerují.
Křížené čáry /2. řádek/ - barevně
Rýsování čtverců, trojúhelníků, obdélníků – dole – má více řešení
Počet vašich řešení zapište na připravené řádky pod narýsované tvary
Sloupec 66
- den
Počítáme do 20 – str. 27
Můžete si zahrát na obchod:
Kdo nezahodil papírové peníze, které byly v matematice, může je použít.
Kdo už je nemá, může si je vyrobit, nebo jen kreslit na papír.
Děti by měly vědět, jaké mince do 20 existují – 1, 2, 5, 10, 20. Neexistuje 3, 4, 6, 7…/i když to vypadá divně, některé děti to opravdu nevědí/
Připravte si 4 hračky pro nákup a dejte jim ceny, např.: méďa – 5,- , auto 7,-, míček – 4,-, kostky 6,-
Dítě si vybere méďu a kostky.
Na papír si napíše: 5 + 6 = 11 /nebo to spočítá zpaměti bez zápisu/
Zaplatí penězi.
Pokud peníze nemáte, na papír nakreslí desetikorunu a korunu /10 v kruhu a 1 v kroužku/, nebo 2 pětikoruny a korunu, nebo pětikorunu a 3 dvoukoruny….zkoušejte různé způsoby placení.
Zkoušejte různé varianty nákupu.
Až se situace s koronavirem uklidní, nechte děti nakupovat menší nákupy v obchodě.