Matematika od 18. 5.
Matematika 4/A – str. 26 – 28
Počítáme do 20 – str. 28, 1/29
Sloupce 67, 68
- den
M 4/A str. 26
Jednotky délky, objemu, hmotnosti
Zopakujte s dětmi:
Metrem měříme délku: prkna, lina, provazu, látky….zkratka m = metr
Odměrkou měříme: mléko, vodu, olej, džus…zkratka l = litr
Váhami vážíme: ovoce, maso, mouku, cukr, lidi…zkratka kg = kilogram
Zkuste dětem jmenovat různé věci, ať vám řeknou, čím by je měřily:
Jablka, koberec, benzín, drátek, čaj, brambory, rýži, mašli, pivo, jar, pomeranče, šťávu z pomerančů….
- Měření metrem
Naměřte danou délku, pak zkuste změřit stůl, skříň, pokoj.
Co měříme metrem: děti zakroužkují nebo podtrhnou, samy vymyslí další věci, které metrem měříme
- Vypočítej
Děti nemusí za každý výsledek psát m, je to zbytečné.
Než začnou počítat, napíší na linku za Vypočítej: m = metr
Pak zkuste jestli umí příklady se zkratkou přečíst: 3 metry + 10 metrů = 13 metrů, přečtou nahlas 3 př., abyste měli jistotu, že ví, co m znamená, pak počítají samy.
- Slovní úloha
Děti pozorně čtou zadání, podtrhávají důležité údaje.
Vysvětlete, že 20kg třešní není stejné jako 20 třešní /20 kg je velká bedna, 20 třešní je miska/!
Znázornění kroužky, škrtáme zprava.
Před napsáním odpovědi znovu čtou otázku, těžká slova opisují ze zadání
- Litry
V krabici je 1 litr mléka, ukažte dětem různé nádoby, zkuste odměrkou změřit, kolik litrů je vejde do hrnce, kýble…
- Vypočítej
Děti nemusí za výsledek psát l, ale musí vědět, co zkratka znamená.
Na linku za Vypočítej: l = litr
Děti 3 příklady nahlas čtou, aby byla jistota, že umí zkratku přečíst:
5 litrů + 7 litrů = 12 litrů….
- Vypočítej
Opět zkratku za každý výsledek nepíšeme.
Na linku za Vypočítej: kg = kilogram
Děti tři příklady nahlas přečtou: 10 kilogramů – 1 kilogram = 9 kilogramů
- Děti si vytvoří představu, jak vypadá 1 kg: potěžkají si pytlík mouky, cukru…
Mohou porovnat, jogurt a 1 kg mouky, slabikář a 1 kg cukru….Co je těžší? Odhadnou.
- den
M 4/A – str. 27
Opakování: tuto stranu by měly děti zvládnout samostatně
Slovní úlohy:
Pokud děti po přečtení vědí, jak úlohu řešit, nemusí znázorňovat.
Když si dítě neví s řešením rady, znázorní si a lépe pak vymyslí řešení.
Pro řešení příkladů v nutných případech použijte názorné pomůcky – osu, počítadlo, prsty.
- den
Počítáme do 20 – str. 28
- Děti příklady vypočítají a připíší ke správnému výsledku na ručníku.
- Trochu neobvyklé př. – doplnit + , - do př. aby výsledek platil
- Sloupec zvládnou děti samy
- Sloupec – vyděsí je výsledek na začátku př. – nesmí se tím nechat zaskočit, mohou si ho přepsat na konec.
- Sloupec – pomůže, když si napíší výsledek nad příklady, poslední 3 př. jsou pro bystré počtáře.
- den
M 4/A – str. 28
Opakování – děti by měly zvládnout samostatně
Slovní úlohy – nemusí znázorňovat, pokud umí řešit rovnou
Ve cv. 2 – příklady ze 3 čísel – těžší počítání – děti si mohou napsat mezivýsledek:
7 + 6 + 3 = tady si bystřejší děti všimnou, že mohou počítat nejdříve 7 + 3 = 10, 10 + 6 = 16
4 + 5 + 8 = nad 4 + 5 si mohou napsat 9, pak 9 + 8 = 17
Ve cv. 3 si za Vypočítej napíší: Kč = korun českých
Pozor na velké K, řekněte si třeba, že peníze jsou důležité, proto píšeme velké písmeno
Děti nemusí psát za každý příklad Kč, ale zkusí si 3 příklady přečíst, aby uměly zkratku číst:
5 korun + 8 korun = 13 korun…
- den
Počítáme do 20 – str. 29/1
Pyramidy – pro děti neobvyklé počítání – 1. pyramidu vždy udělejte jako vzor společně
- řádek pyramid – sčítají vždy 2 sousední čísla, výsledek píší nahoru
- řádek pyramid – odčítají vždy 2 sousední čísla, výsledek píší dolů
Sloupce 67, 68
Zahrajte si doma na obchod, oceňte jídlo nebo hračky a zkuste s papírovými penězi nakupovat, spočítejte kolik budete platit, kolik Vám vrátí…