Prvouka – od 20. 4.
str. 49 – Stromy a keře na jaře
Pozorujte společně s dětmi kvetoucí ovocné stromy a keře v sadu, různé zbarvení květů.
Řekněte dětem, jak se stromy a keře jmenují. Děti by měly umět rozlišit jabloň s růžovými
květy a třešeň s květy bílými, zlatý déšť se žlutými květy…
Povídejte si, proč jsou květy stromů i keřů důležité. Když květy včelky opylují a stromy
odkvetou, na místě květů porostou plody – jablka, třešně, hrušky…
Pokud květy na jaře pomrznou, bude malá úroda ovoce
Můžete dětem říci, že i o stromy se musí sadaři starat, prořezávat staré větve apod.
V sešitě děti doplní slova – části keře, stromu
Podobně jako u květin připomeňte, k čemu jednotlivé části slouží.
Děti by měly vědět, že keř se liší od stromu tím, že nemá kmen. Rozvětvuje se hned od země.
Zkuste si vyjmenovat 5 stromů – lípa, bříza, dub, buk, javor – mají kmen
Vyjmenujte si 5 keřů – zlatý déšť, rybíz, angrešt, šípek, líska – nemají kmen
Pokud budete mít možnost, na procházce si zkuste ukázat stromy a keře.
Strom, který je v sešitě po straně jako skládačka, děti nalepí na čistý papír a vloží do sešitu.
str. 50 – Jaro na statku
Povídejte si o hospodářských zvířatech, které chováme na statku:
Děti by měly znát:
kráva /jalovice/ – býk /vůl/ – tele – chováme pro maso, mléko, kůži – živí se trávou, senem, potřebuje vodu
ovce – beran – jehně – chováme pro vlnu, maso, mléko – živí se trávou senem, pije vodu
koza – kozel – kůzle – chováme pro mléko, maso – tráva, seno , voda
kobyla /klisna/ – hřebec – hříbě – seno, tráva, voda
prasnice /svině, bachyně/ – kanec /vepř/ – sele – brambory, šrot, zbytky, voda
- semice prasete – nejdříve je prasnice, když porodí, je svině nebo bachyně
- samec prasete je kanec, po vykastrování vepř, kanec smrdí, proto není vhodný na maso…
- stačí, když budou umět jeden název pro samici, jeden pro samce
slepice – kohout – kuře – chováme pro vejce – zrní, larvy, červy, žížaly, voda
kachna – kačer – kachně – chováme pro maso a peří – zrní, brambory, šrot, tráva, voda
husa – houser – house – chováme pro maso a peří – zrní, brambory, šrot, tráva, voda
fena – pes – štěně – hlídají lidská obydlí, chováme pro radost – maso, granule, voda
kočka – kocour – kotě – chytají myši, chováme pro radost – maso, granule, voda
slepice, kachna, husa, krůta…- nazýváme drůbež, drůbeží nazýváme na statku zvířata s peřím
Hry:
Jak se kdo ozývá?
Děti by měly znát zvuky, které hospodářská zvířata vydávají.
Udělejte zvuk zvířete – dítě hádá, dítě udělá zvuk zvířete, vy hádejte.
ANO, NE.
Myslete si domácí zvíře. Dítě pokládá otázky, aby se na ně dalo odpovědět pouze ano nebo ne.
např. Má 2 nohy? Má srst? Má čenich? Žere maso?....
Nemohou se ptát: Jakou má barvu? Na to se nedá odpovědět ano, ne
Pokud dítě uhádne, myslí si zvíře a hádáte vy.
Můžete si počítat na kolik otázek, kdo uhádne myšlené zvíře. Kdo položí méně otázek, vyhrává.
Zvířecí rodina
Ŕekněte jen jednoho člena zvířecí rodiny, dítě doplní zbytek: např. Kráva…….býk, tele
Pak řekne dítě nějaké hosp. zvíře, vy doplníte ostatní členy.