Matematika – od 13. 4.
Matematika 4/A str. 5 – 9
Nové učivo – počítání s přechodem celé 10!
pro většinu dětí obtížné, zpočátku používejte k počítání počítadlo,
číselnou osu, prsty, rozklad pomocí tykadel, každému vyhovuje něco jiného
některé děti chápou učivo pomaleji, chce to trpělivost…
Doporučení: každý den vypočítejte 1 stranu
strana 5:
- doplňte v zadání chybějící údaje
do krabičky dejte /zakroužkujte/všechny košíčky a jednu trubičku, 3 trubky jsou mimo
výpočet: 9 + 4 = 9 + 1 + 3 = 13 napište si příklad s rozkladem, dopočítáte do 10, pak zbytek
jednoduchá odpověď: Jana má 13 kusů.
2. znázorňujte a počítejte podle vzoru
- znázornění barevně, nebo 9 vybarvených puntíků a 5 kroužků – tak jsme to dělali
ve znázornění dejte celou desítku do jednoho rance, vedle zůstanou 4
odpověď – snažte se psát jednoduchou, nepoužívejte složitá slova: Teta má 14 růží.
- nácvik rozkladu čísel
- při počítání používejte názorné pomůcky, děti si mohou příklad vyhledat ve cv. 2 a
podívat se na jeho znázornění i počítání s rozkladem
nad 2. sčítance udělejte tykadla a malými čísly si nad sčítance napište rozklad např.:
1 + 4 1 + 3 1 + 8
+ V + V + V
9 + 5 = 14 9 + 4 = 13 9 + 9 = 18 …..
strana 6:
slovní úlohy 1., 2. – když má někdo více, má přidáno, tedy znaménko +
když má někdo méně, má míň, tedy znaménko –
děti by si měly úlohy číst samy a samy vymyslet výpočet, s psaním odpovědi budou potřebovat poradit, snažte se volit jednoduchá, spíš kratší slova
jednoduché odpovědi:Lucka má 18 vajec, Bára má 14 kuliček.
- počítejte s názornou pomůckou
4. komutativní zákon – výměna sčítanců – výsledek je stejný – některým dětem to usnadní
počítání - když se mi nelíbí příklad 1 + 7 , řeknu si 7 + 1
upozorněte děti, že toto nelze dělat v příkladech na odčítání!
- řešení př. si ukazujte na číselné ose, jako když jedete figurkou při člověče nezlob se
- znázornění: 9 červených a 7 modrých puntíků, 10 dejte do jednoho oválu /9+1/ 6 je mimo
výpočet: 9 + 1 + 6 = 16, 9 + 7 = 16
odpověď: Je tam 16 dětí.
- opakování – děti počítají samostatně
strana 7:
- doplnit zadání podle obrázku
do oválu 8 narcisů, 2 tulipány, 1 zůstane mimo
znázornění není třeba, děti kytky vidí
výpočet: 8 + 2 + 1 = 11, 8 + 3 = 11
odpověď: Mamka má 11 kytek.
- znázornění, počítání s rozkladem, vysvětlete dítěti, že 8 + 2 + 1 je stejné jako 8 + 3
rozkladem dopočítáme do 10 a tím si počítání usnadníme
3. samostatné čtení úlohy
znázornění: 8 červených a 5 zelených puntíků, do oválu 10 /8 + 2/, mimo 3 zelené
výpočet: 8 + 2 + 3 = 8 + 5 = 13
odpověď: Lenka má 13 kusů.
- opakování
5. nácvik rozkladu
- počítejte s názornými pomůckami, př. si může dítě vyhledat ve cv. 2
procvičujte rozklad: 8 + 9 říkejte si 8 + 2 do desítky + 7 nad 10 = 17
rozklad si zapisujte tykadly nad 2. sčítancem malými čísly, aby se to tam vešlo např.
2 + 4 2 + 6 2 + 3
+ V + V + V
8 + 6 = 14 8 + 8 = 16 8 + 5 = 13
strana 8:
- samostatné čtení
znázornění: 8 vybarvených puntíků a 7 nevybarvených kroužků, 10 zleva do oválu, 5 mimo
výpočet: 8 + 2 + 5 = 15, 8 + 7 = 15
odpověď: Je to 15 stromů.
- opakování, samostatně
- pro výpočet použijte číselnou osu, nebo jinou názornou pomůcku
- 5. opakování, samostatně
- nad tabulky si může dítě poznamenat: +4 / -2 / +3 / -5 , aby vědělo, jak počítat
strana 9:
zkuste nejdříve nanečisto rýsovat čáry podle pravítka na čistý papír
dítě musí rukou, kterou nepíše, přimáčknout pravítko k papíru a nehýbat s ním, pak tužkou rýsuje čáru…pravítko bude lítat, tužka čmárat, bude obtahovat i prsty, které mu čouhají přes pravítko, nevadí, je to pro prvňáky těžké
můžete jim pravítko trochu přidržet, při rýsování pomáhat
až to trochu potrénujete, dítě zkusí obtáhnout čáry podle pravítka v sešitě, bude rýsovat geometrické tvary, nepřesnosti neřešte
čtverce vybarví modře, obdélníky červeně, trojúhelníky žlutě
dítě musí umět tyto 3 geometrické tvary správně pojmenovat
__________________________________________________________________________
Počítáme do 20 – str. 22/1, 2 – opakování, dítěti pouze ukažte, jak začít, pak by mělo počítat
samostatně
str. 22/3 jsem nepochopila, pokud vy ano, můžete splnit
str. 23/1 do okének napíše dítě výsledky, pak vybarví podle návodu
___________________________________________________________________________
Sloupečky, které jste dostali 6. 4. /nemám sloupce u sebe, ale myslím sloupec 59/
procvičování sčítáni do 20 s přechodem 10, můžete spočítat př. typu 9 + ……, 8 + …….
doporučuji psát rozklad např. 9 + 6 = 9 + 1 + 5 = 15
pokud je dítě schopné počítat bez rozkladu a nechybuje, nemusí se rozkladem zdržovat
___________________________________________________________________________
Možnost procvičování na PC – skolakov. eu – Matematika 1. tř. – procvičování hravě
Číselná řada do 20
Sčítání, odčítání do 20
www.matyskova-matematika.cz – videa s výkladem
/vztahuje se k jiným PS než máme my, ale můžete okouknout/