Přírodověda 5. třída
Ahoj žáčci páťáčci,
pani učitelka Pešlová mě informovala, že někteří
z Vás si nechali učebnici III. díl ve škole, a tak dnes Vám vypíšu poznámky, které si opíšete do sešitu a naučíte se je:
Kolo
- jeden z největších vynálezů člověka
- původně lidé používali na posouvání břemene kmeny stromů
( udělej si pokus : hromádku čtyř těžkých knih zkus posunout prstem. Pak pod knihy polož 3 kulaté pastelky a knihy po pastelkách posouvej, pastelky postupně přendávej zezadu dopředu, převez knihy po celé stole )
- první vozy v Evropě - asi 3. tisíce let před naším
letopočtem
- kola byla celodřevěná, plná, velmi těžká, pneumatiky neexistovaly
- později kola paprsková ( kolo již není celé vyplněno, uprostřed paprsek )
Nakresli obrázek :
Celodřevěné kolo Paprskové kolo
Převody mezi koly
- ozubená kola se používají ke změně rychlosti otáček
Menší hnané kolo má méně zubů než hnací kolo.
Tak získá hnané kolo větší rychlost otáčení než kolo hnací.
- k převodu otáček využíváme řemen nebo řetěz
( pozoruj u svého jízdního kola s přehazovačkou
na rovině zvolíš…. a do kopce zvolíš….?
- Ozubená kolečka najdeme : hodinky, vrtačka, bruska…
Lopatková kola
- lidé se naučili využívat sílu větru a vody a sestrojili
lopatková kola, síla vody a větru je roztáčí.
( větrný mlýn, větrník, vodní mlýn, mlýnek na
potoce )
- lopatky nahrazené nádržkami vynášely vodu nahoru, kde se vylévala do koryt – zavlažování půdy
- vynález turbíny – vrtule ve válci je roztáčena tlakem vody nebo páry
Úkol : vyhledej na internetu
- starověké římské vozy
- středověký kočár
- mechaniku orloje
- vodní mlýn
- větrné mlýny v Holandsku
- větrné elektrárny
- turbíny – napiš do sešitu, k čemu slouží