Prvouka – od 20. 4.
str. 49 – Stromy a keře na jaře
Pozorujte společně s dětmi kvetoucí ovocné stromy a keře v sadu, různé zbarvení květů.
Řekněte dětem, jak se stromy a keře jmenují. Děti by měly umět rozlišit jabloň s růžovými
květy a třešeň s květy bílými, zlatý déšť se žlutými květy…
Povídejte si, proč jsou květy stromů i keřů důležité. Když květy včelky opylují a stromy
odkvetou, na místě květů porostou plody – jablka, třešně, hrušky…
Pokud květy na jaře pomrznou, bude malá úroda ovoce
Můžete dětem říci, že i o stromy se musí sadaři starat, prořezávat staré větve apod.
V sešitě děti doplní slova – části keře, stromu
Podobně jako u květin připomeňte, k čemu jednotlivé části slouží.
Děti by měly vědět, že keř se liší od stromu tím, že nemá kmen. Rozvětvuje se hned od země.
Zkuste si vyjmenovat 5 stromů – lípa, bříza, dub, buk, javor – mají kmen
Vyjmenujte si 5 keřů – zlatý déšť, rybíz, angrešt, šípek, líska – nemají kmen
Pokud budete mít možnost, na procházce si zkuste ukázat stromy a keře.
Strom, který je v sešitě po straně jako skládačka, děti nalepí na čistý papír a vloží do sešitu.
str. 50 – Jaro na statku
Povídejte si o hospodářských zvířatech, které chováme na statku:
Děti by měly znát:
kráva /jalovice/ – býk /vůl/ – tele – chováme pro maso, mléko, kůži – živí se trávou, senem, potřebuje vodu
ovce – beran – jehně – chováme pro vlnu, maso, mléko – živí se trávou senem, pije vodu
koza – kozel – kůzle – chováme pro mléko, maso – tráva, seno , voda
kobyla /klisna/ – hřebec – hříbě – seno, tráva, voda
prasnice /svině, bachyně/ – kanec /vepř/ – sele – brambory, šrot, zbytky, voda
- samice prasete – nejdříve je prasnice, když porodí, je svině nebo bachyně
- samec prasete je kanec, po vykastrování vepř, kanec smrdí, proto není vhodný na maso…
- stačí, když budou umět jeden název pro samici, jeden pro samce
slepice – kohout – kuře – chováme pro vejce – zrní, larvy, červy, žížaly, voda
kachna – kačer – kachně – chováme pro maso a peří – zrní, brambory, šrot, tráva, voda
husa – houser – house – chováme pro maso a peří – zrní, brambory, šrot, tráva, voda
fena – pes – štěně – hlídají lidská obydlí, chováme pro radost – maso, granule, voda
kočka – kocour – kotě – chytají myši, chováme pro radost – maso, granule, voda
slepice, kachna, husa, krůta…- nazýváme drůbež, drůbeží nazýváme na statku zvířata s peřím
Hry:
Jak se kdo ozývá?
Děti by měly znát zvuky, které hospodářská zvířata vydávají.
Udělejte zvuk zvířete – dítě hádá, dítě udělá zvuk zvířete, vy hádejte.
ANO, NE.
Myslete si domácí zvíře. Dítě pokládá otázky, aby se na ně dalo odpovědět pouze ano nebo ne.
např. Má 2 nohy? Má srst? Má čenich? Žere maso?....
Nemohou se ptát: Jakou má barvu? Na to se nedá odpovědět ano, ne
Pokud dítě uhádne, myslí si zvíře a hádáte vy.
Můžete si počítat na kolik otázek, kdo uhádne myšlené zvíře. Kdo položí méně otázek, vyhrává.
Zvířecí rodina
Řekněte jen jednoho člena zvířecí rodiny, dítě doplní zbytek: např. Kráva…….býk, tele
Pak řekne dítě nějaké hosp. zvíře, vy doplníte ostatní členy.
Zdravím všechny kluky a holky.
Vypadá to, že se brzy uvidíme, tak držím nám všem pěsti, ať se to nepokazí.
Dávala jsem vám svůj mail. Kdyby mi chtěly děti něco napsat, ať napíší, pomozte jim mail odeslat. Budu ráda, taky jim něco napíšu.
klimina@seznam.cz